måndag 14 mars 2016

Lite nyttigare?


När vi var på semester i Dubai för några veckor sedan upplevde vi förstås en del nya smaker.
En av mina favoriter var alla dessa smaksatta nötter som kunde köpas lite varstanns och som vi oftast åt på stranden. Salta, söta, starka osv. Jag tyckte allra bäst om de som var rostade med honung och sesamfrö. Såååå himla goda!

Speciellt svåra att göra kunde de ju inte vara tänkte jag, så igår testade jag. Ojojoj så goda de blev, men jag vill nog prova med en annan honung för att de skall bli perfekta.



Vill du också prova så kommer "receptet" här:

200 gr nötter. Välj efter tycke och smak. Jag använde mandlar och osaltade cashew nötter.
2 msk sesamfrö
ca. 2 msk honung
Några nypor havssalt

Blanda ihop alla ingredienser med handen och se till att allt täcks av honungen.
Bred ut nötterna på en bakplåt försedd med bakplåtspapper.
Rosta i ugn, 175 grader ca. 10 minuter.
Låt svalna.

Ät och njut!
Så gott och visst borde detta vara betydligt nyttigare än godis. 
Jag äter i alla fall dessa nötter/mandlar med gott samvete.


Hoppas att du har en fin start på veckan! 




5 kommentarer:

  1. Tack, det här ska jag testa också.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Men så himla enkelt och gott det där såg ut. Måste provas.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Mmmm vad gott. Det måste jag prova. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Låter gott, måste jag prova.
    Tack för det.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Men så gott :)
    Tack snälla för det tipset!
    Ha en skön fredagskväll och helg!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera